PL

Telefony w szkołach - zakazać, ograniczyć czy pozwolić

W tym szkoleniu opowiemy, jakie są dobre praktyki w zarządzeniu tematem używania telefonów w szkole przez uczniów i jak przeprowadzić ten proces mądrze i sprawnie.W Polsce niemal każde dziecko w wieku szkolnym posiada własny telefon komórkowy. Badania wskazują, że już dzieci w wieku 7-8 lat często mają dostęp do smartfonów. Wśród nastolatków odsetek ten jest jeszcze wyższy, bliski 100%. Raporty i badania pokazują, że młodzież spędza średnio od kilku do kilkunastu godzin dziennie na korzystaniu z telefonów. Znacząca część tego czasu przeznaczona jest na media społecznościowe, gry online i przeglądanie Internetu. Nie można dopuścić, aby proces uzależnienia się od telefonów i świata cyfrowego pogłębiał się także w szkole. Używanie telefonów przez uczniów w szkole ma wiele negatywnych skutków, mi.in. znacząco wpływa na obniżenie poziomu koncentracji i w konsekwencji na przyswajanie wiedzy i gorsze wyniki w nauce.

Dzięki temu szkoleniu:

  • nauczysz się, jak wdrażać efektywne strategie zarządzania używaniem telefonów, np. tworzenie "stref wolnych od telefonów" czy ustalanie zasad korzystania z technologii podczas lekcji. Dzięki temu utrzymasz dyscyplinę i koncentrację uczniów.
  • dowiesz się, jak komunikować się z rodzicami w temacie zasad korzystania z telefonów oraz jak współpracować w celu ich przestrzegania. Szkolenie pomoże w tworzeniu spójnych zasad w całej szkole, co wzmocni poczucie wspólnoty i odpowiedzialności za edukację dzieci.
  • zyskasz wiedzę na temat zagrożeń związanych z nadużywaniem telefonów, takich jak fonoholizm, ale także dowiesz się, jak telefony mogą wspierać proces nauczania i rozwijanie umiejętności cyfrowych.
assured_workload
Wiedza
policy
Praktyczne umiejętności
front_hand
Materiały

Program szkolenia

  1. Dlaczego należy wprowadzić ograniczenia
    1. Uzależnienia
    2. Brak koncentracji
    3. Gorsze wyniki
    4. Brak komunikacji
  2. Prawo oświatowe a regulaminy i statuty szkolne
    1. Wytyczne i rekomendacje – MEN, RPO
    2. Współpraca z rodzicami i czy wszystkie ograniczenia są legalne?
  3. Propozycje działania
    1. Całkowity zakaz?
    2. Przechowywanie w czasie lekcji?
    3. Co z przerwami?
    4. Strefy bez telefonów – sale lekcyjne, stołówka
    5. Jakie kary za nieprzestrzeganie zasad?
    6. Kodeks używania telefonów
    7. Edukacja - warsztaty, konkursy, plakaty, informatory
  4. Technologia w nauce, czyli nasza propozycja lekcji ze smartfonem
    1. język polski
    2. geografia
    3. biologia

Materiały dodatkowe:

  1. Przykładowe zmiany w regulaminach szkolnych
  2. Przykładowy Kodeks używania telefonów
  3. Plakat dotyczący fonoholizmu do zawieszenia w szkole
  4. Propozycje lekcji z użyciem telefonów
  5. Propozycje konkursów szkolnych z użyciem telefonów

Nauczyciele Przyszłości

Każda szkoła biorąca udział w programie i każdy przeszkolony nauczyciel otrzymają certyfikat potwierdzający nabycie cyfrowych umiejętności. Taki certyfikat daje świadectwo troski i odpowiedzialności ze strony dyrekcji oraz zabezpiecza szkołę na wypadek zarzutów o nieprzygotowanie kadry pedagogicznej na rozwiązywanie cyfrowych problemów uczniówCertyfikat dla każdego nauczyciela stanowi kluczowy element jego rozwoju zawodowego oraz pomaga zbudować mocniejszą pozycję w relacji z rodzicami i uczniami.
image
sell
W ramach abonamentu uczestnicy otrzymują roczny dostęp do platformy dla całej szkoły i wszystkich nauczycieli, certyfkiaty uczestnictwa w szkoleniu, scenariusze lekcji i materiały informacyjne, prezentację edukacyjna dla rodziców, psychologiczne rekomendacje postępowania, opis potrzebny do planu rozwoju zawodowego nauczyciela i pełną dokumentację szkolenia.