Dobre treści
Dzielimy się wiedzą, praktycznymi umiejętnościami, narzędziami w zakresie edukacji cyfrowej, ale również doceniamy ogromny wkład organizacji i firm, które działają na rzecz przeciwdziałania internetowym zagrożeniom oraz promują metody wykorzystania technologii w edukacji. Na Futuronet będziemy prezentować najciekawsze naszym zdaniem akcje i inicjatywy.Temat miesiąca: HEJTHejt jest wszędzie. W każdej szkole, w każdej klasie. Badania NASK pokazują, że 3 na 4 uczniów spotyka się z jakąś formą cyberprzemocy, a 1 na 3 nikomu o tym nie mówi. Hejt nie zostawia śladów widocznych gołym okiem, dlatego trudno go wykryć, a tym samym mu przeciwdziałać i na niego reagować. Dzieci i młodzież często pozostają z tymi problemami osamotnieni, bo dorośli nie wiedzą, jak o nich rozmawiać.
Plan działania:
- Obejrzyj filmy i zapoznaj się z raportem
- Odtwórz je w klasie albo w domu
- Porozmawiaj z dziećmi na temat ich obecności w Internecie
- Dowiedz się, czy są ofiarami hejtu albo jego sprawcami
- Uczyń z rozmowy z dzieckiem o Internecie swój nawyk wychowawczy
FUTURONET
Poznaj naszą platfrormę edukacyjną →Na platormie FUTURONET wiedzę, praktyczne umiejętności i narzędzia w zakresie edukacji cyfrowej, internetowych zagrożeń oraz metod wykorzystania technologii w edukacji.

Raport NASK - Nastolatki 3.0
Co robią nasze dzieci w sieci, czyli raport z najnowszego badania NASK "Nastolatki 3.0"Internet nazywany jest podwórkiem współczesnych nastolatków, ale z sieci często korzystają też znacznie młodsze osoby, poniżej 10 r.ż.. Czy rodzice wiedzą, co ich dzieci robią, gdy spędzają czas przed komputerem lub z telefonem w ręku?Zobacz raport →Szkoda życia na hejt
Hejt nie może sterować Twoim życiem. Dlatego UNIQA powołała Fundację, która wspiera walkę z hejtem. Wspólnie z Sarą James, Igo i Locznikami prezentujemy historię zainspirowaną teledyskiem do piosenki Igo „Better be alive”.Zobacz człowieka
Celem kampanii zobaczczlowieka.pl poświęconej stygmatyzacji i autostygmatyzacji osób w kryzysie psychicznym jest zdefiniowanie pojęcia stygmatyzacji oraz zaprezentowanie właściwej postawy wobec tego zjawiska. Postawy wspierania, a nie osądzania. Otwartości i uwrażliwienia na osoby w kryzysie psychicznym, a także ich bliskich.Cyfrowy start
Jednym z kluczowych elementów tego kształcenia jest zwiększanie wiedzy o higienie cyfrowej wśród uczniów, zwłaszcza tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z technologią. To odpowiedzialne zadanie dla każdego nauczyciela, by zrobić to właściwie i dokładnie.
Kampania T-mobile: sharenting
Zobacz kampanię T-Mobile Nasze rekomendowane działania ze strony szkoły:- Mailowa wysyłka kampanii do rodziców wraz z dokumentem “Sharenting - co to jest i dlaczego jest groźne” i prośba o zapoznanie się.
expand_less
expand_more
Sharenting - co to jest i dlaczego jest groźne (materiał dla rodziców)
Sharenting to praktyka, w której rodzice regularnie udostępniają zdjęcia, filmy oraz inne informacje dotyczące swoich dzieci w mediach społecznościowych. Termin ten pochodzi od połączenia słów "share" (udostępniać) i "parenting" (rodzicielstwo). Choć wydawać się może, że dzielenie się radościami związanych z rodzicielstwem jest naturalne, to sharenting może prowadzić do różnych zagrożeń i negatywnych skutków, zarówno dla rodziców, jak i dla dzieci. Oto kilka powodów, dlaczego sharenting może być groźny:
- Brak kontroli nad prywatnością dziecka: Udostępnienie zdjęć i informacji o dziecku w internecie może naruszyć jego prywatność. Dzieci nie mają wpływu na to, co rodzice publikują, co może prowadzić do ujawnienia prywatnych momentów lub danych, które mogą być wykorzystane w sposób nieodpowiedni.
- Bezpieczeństwo online: Publikowanie zdjęć dzieci w mediach społecznościowych może narazić je na ryzyko wykorzystania przez osoby trzecie, włączając w to pedofilów. Informacje takie jak miejsce zamieszkania, szkoła czy codzienne rutyny mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci.
- Późniejsze konsekwencje: Zdjęcia i informacje udostępnione w młodym wieku mogą mieć późniejsze konsekwencje dla dzieci w ich dorosłym życiu. Mogą one stać się źródłem wstydu, drwin czy też być użyte w sposób niekorzystny w kontekście karier zawodowych czy życia społecznego.
- Dysproporcja w relacjach: Stałe publikowanie zdjęć dzieci w mediach społecznościowych może prowadzić do sytuacji, w której relacje między rodzicami a dziećmi są oparte na zdobyciu lajków i komentarzy, zamiast na prawdziwych relacjach emocjonalnych.
- Odtworzenie filmu podczas zebrań z rodzicami i przekazanie krótkiej informacji o zagrożeniach związanych z sharentingiem.